maandag 2 april 2018

Met de deur wijd open

Je zult maar daar boven in Groningen wonen en je huis langzaam aan in stukken uiteen zien vallen. Je zult maar elke keer doodsangsten uitstaan voor weer zo’n vette beving. En je zult daar maar een bedrijf hebben staan en dat niet meer mogen uitoefenen omdat inspecties hebben uitgewezen dat het niet langer veilig is.

Te lang onder de douche

 Ik dacht eraan toen ik weer eens te lang onder de douche stond, omdat het zo lekker is om onder die warme straal te staan. En ja, toen ik dat dacht draaide ik de kraan wel direct dicht en stapte er onder vandaan. En ja de kachel staat al een half jaar een halve graad lager. Als ik hem nog lager zet verandert manlief in een  inuit  ben ik bang.

Je lijkt wel een gangster

 Hij roept namelijk ook al dat hele halve jaar dat het hier koud is, terwijl hij met een hoody over zijn hoofd onder twee dekens op de bank ligt. Als hier iemand binnenkomt, denken ze dat je een gangster bent, verzucht ik dan steeds. Maar ja, er komt niemand binnen en mensen die wel binnenkomen kennen hem. Met hoody. En dekentje.  Wat dan weer niet zo gangsterachtig is, dat dekentje.

Stoken voor de buitenwereld

Was die inleiding met de deur in huis vallen? Nee, niet echt. Die deur dus. Ik stapte deze week een aantal winkels binnen en terwijl het buiten stervenskoud was, stond overal de deur wagenwijd open. Kachels loeiden zo hard dat je haar er van in een spagaat raakte en de Groninger velden zag je bijna wegzakken. Panden met afmetingen van voetbalvelden waarbij je stookt voor de buitenwereld. Alles voor de klant. Maar die klant kan zo’n deur toch zelf wel opentrekken? In het kader van alle klimaat- en milieubeschermende maatregelen lijkt het me dat dit niet meer kan. Dus doe gewoon lekker dicht die deur. Wordt jullie gasrekening ook weer een stuk lager.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten