maandag 21 november 2016

Het zal je demente opa of oma of je weggelopen kind maar zijn

Het is ongelofelijk triest dat een instantie als Burgernet moet worden ingezet, zeker als het gaat om een uitkomst zoals die van het afgelopen weekend. Je gaat een weekendje vakantie vieren en je komt nooit meer terug. Ik stel me het verdriet voor van de achterblijvers die na een druk op de bel hun wereld volledig zag veranderen.

Hulp bij vermissing
Natuurlijk is het geweldig dat er bij vermissingen instanties zijn die dan de hulp van de burgerij inroepen. Ik twijfel echter meer dan gemiddeld aan de effectiviteit van dit ene middel. Bij een eerdere melding tegen de avond leek het me goed om nog meer mensen te mobiliseren. Als krant zijnde met een website heb je vaak meer kracht dan alleen een instelling waar je lid van moet zijn. Maar het kan soms ook zijn dat een actie al is beƫindigd. Om niet op je bek te gaan als krant ga je dan bellen met degene die het bericht stuurde.

U bent niet aangesloten bij Burgernet
Geloof het of niet, maar toen ik het nummer belde dat ze zelf hadden aangegeven dat je moest bellen als je iets wist, werd ik wreed afgestraft. U doet helemaal niet mee met Burgernet. Huh? Ze hebben me toch net een bericht gestuurd? De stem in het apparaat was echter onverbiddelijk; je krijgt gewoon niemand aan de lijn. Op de site van Burgernet al net zo weinig informatie. Ja een vermissing, nee geen uitkomst. En nee, ook geen verwijzing. En als ik dan die arme Duitser zondag had gevonden? Hadden ze dan ook gezegd u doet niet mee? Waarschijnlijk wel.


Dan de politie maar bellen
Ik neem aan dat mensen dan wel zo slim zijn om de politie te bellen, dat deed ik tenminste wel. En geloof het of niet, maar die wist van helemaal niks. (Even voor de duidelijkheid: Het ging om een ander geval dan die van de overleden drenkeling van afgelopen zondag en ik bel niet met de gewone meldkamer zoals normale burgers wel doen). Geen idee zei de voorlichter aan de andere kant van de lijn. Het zal je moeder of vader of je demente opa maar zijn die weg is. Enfin, omdat ik het allemaal nogal knullig vond aandoen er toch maar even een mail aan gespendeerd. Hoe het komt en of er misschien even een storinkje in het systeem zat van Burgernet. We zijn echt een geruime tijd verder en een antwoord is er nog steeds niet. En daar moet je dan levens mee redden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten