maandag 17 oktober 2016

Joop

Ik zat in een etablissement een drankje te drinken en hoorde daar woorden die ik liever niet wilde horen. Joop is overleden zeiden ze. Ik dacht nog, dat kan niet. Zag ik hem laatst niet rijden op die grote wagen van hem. En met die stoere grijns op zijn gezicht, waar ik altijd zo om moest lachen? Helaas vertroebelt mijn chemobrein wel eens hoe lang iets is geleden, dus misschien was het ook langer geleden dan ik gedacht had. De advertentie bleef echter uit en ik dacht toen nog: zie je wel, dikke onzin. Gelukkig maar. Maar vandaag stond het dan toch aangekondigd. Joop Bangma is niet langer onder ons.


VVD


Ik zat in tijd zeker maanden in een ruimte met Joop. Jarenlang bezochten we ellenlange commissie- en raadsvergaderingen. Ik voor mijn werk, hij als raadslid. Joop viel daarin op. Omdat hij het werk al zo lang deed, maar ook door de manier waarop.  Hij zat voor de VVD in de raad, maar wat mij betreft had het net zo goed voor de Communisten of voor de PvdA kunnen zijn. Want hij was dan wel een ondernemer in hart en nieren, hij had het hart ook op de juiste plek. Had de NCPN een punt voor de kleine man, dan kon je er van uitgaan dat Joop meeging in dat standpunt. Van onzin uitgaven hield Joop bovendien niet en ook met onpraktische zaken moest je niet bij hem aankomen. Bovendien hield hij in hart en nieren van Lemmer en deed hij daar alles voor. 

Bij de burgemeester op het matje

Zijn ietwat ongenuanceerde uitspraken die ik nog wel eens vet optekende, maakten dat ik een aantal keren op het matje ben geroepen bij de burgemeester. Niet hij, maar ik moest me verantwoorden. En soms kwam ik hem tegen als hij gezellig een drankje was wezen drinken (en ik dus ook - maar dan elders).  Dan leunde hij zo wat op me, spraken we over Wiebe,  mijn vader die hij heel goed gekend had, en daarna gingen we dan weer elk onze weg. Hopelijk zit markante Joop nu met mijn vader een drankje te drinken op een wolk en lachen ze zich ziek  over hoe de burgemeester mij op het matje riep en niet hem.






Horlogeveiling 300x250





Geen opmerkingen:

Een reactie posten