maandag 27 juni 2016

Integratiestage

Integratiestage. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het is blijkbaar een nieuwe uitvinding . Een politieke partij in de Fryske Marren denkt dat ze daarmee bedrijven en asielzoekers dichter bij elkaar kan krijgen, sterker nog om de statushouders aan het werk te krijgen. 


Op mijn vraag of ook niet-asielzoekers daarvoor in aanmerking komen, komt helaas geen antwoord van de partij. Ik vat dit dan maar op als nee. Maar ook op mijn opmerkingen dat de praktijk toch wat weerbarstiger is dan de partij zich dat voorstelt, geen antwoord. Blijkbaar denkt de fractie dat ze het gouden ei heeft gevonden in een tijd dat ongeveer de helft van mijn (niet statushoudende of statushoudenden zonder asielachtergrond) vrienden al jaren zoekt naar een baan. 


Vinden van een baan 


De partij denkt dat al die mensen met een heel andere achtergrond en scholing en een niet zo perfect Nederlands wel aan het werk kan krijgen. Op mijn vraag welke bedrijven dit dan gaan doen overigens ook geen antwoord. Er zullen vast zijn die mensen voor een appel of een ei, of zelfs niet eens dat, aan de slag willen laten gaan. Niet anders dan al onze onbetaalde vrijwilligers die de helft van de zorg draaiende houden en er voor zorgen dat ouderen niet helemaal verkommeren. 


Eindigen in 3-ploegen achter de lopende band

Maar de rest is daar zonder enige compensatie echt niet toe bereid, daarvan ben ik overtuigd. Mensen onderaan de ladder met een minimale taalvaardigheid eindigen ergens in een fabriek achter een lopende band waar ze voor 9 euro in het uur en in 3 ploegen  zich het schompes mogen sjouwen. Overigens eindigen mensen met wel een goede opleiding en bijvoorbeeld een goede beheersing van de Engelse taal daar ook. Ja, het zou mooi zijn als iemand hen daar uittrekt. Maar dat is net zo mooi voor iemand die hier zijn hele leven al woont en aan diezelfde lopende band staat. Maar dat gebeurt ook niet. Loze kreet dus zo’n integratiestage.

Games voordeelweken juli 2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten