zondag 29 november 2015

Nu even niet






Lekker krantje doorspitten. Wat een genot vond ik dat altijd. Kopje thee erbij, lekker hangen op de bank en dan maar lezen en lezen. Ook deze week verheugde ik me op een hele week aan kranten. Ik installeerde me, pakte de eerste en werd direct geconfronteerd met dood en verderf. Ik zag de gezichten van een deel van de mensen die zijn doodgeschoten in Parijs. Maar ook belegerde straten in Brussel, verhalen over vluchtelingen met dichtgenaaide monden. En heel ongenuanceerde reacties. Ik wilde er iets tegenin brengen.

Aanslagen in andere landen zijn niet belangrijk


Bijvoorbeeld dat ik zou willen dat de doodgewone huis, tuin en keuken moslims niet overal de schuld van krijgen. Maar ook dat ik wilde dat slachtoffers in andere landen ook aandacht krijgen. Een aanslag in Kenia of Mali is blijkbaar niet zo interessant, daar wordt 5 minuten aandacht aan besteed. Maar ik wilde ook zeggen dat de Duitsers, die geen moslims waren, meer slachtoffers hebben gemaakt in ‘40-‘45 dan ooit tevoren.


Anders Breivik, Tristen van der Vlis, Kars T


 Dat er ook Anders Breivikken, Kars T’s, Tristan van der Vlissen rondlopen die heel veel burgers dood hebben geschoten of doodgereden. Dat we in de jaren ’60 acties hadden van de Molukkers, dat we zelf hele rare dingen hebben gedaan in onder andere Atjeh. Niet om te vergoelijken wat die idioten van IS doen, want man ik ben doodsbang voor die lui zonder enig geweten. Dat bleek ook wel toen ik deze week naar Amsterdam reed voor een tussentijdse check omdat ik iets voelde en me daar in een stilstaande file helemaal niet veilig voelde. Dat ik daar dacht, mijn gezondheid is goed, het zou wel heel wrang zijn dat ik nu word doodgeschoten.

Foppe

En toen zag ik Foppe. Ons eigen Foppe, geheel in tranen om een overwinning van een ploeg die het opeens wel weer goed doet. Ik heb mijn kranten aan de kant gelegd en heb Foppe toen vijftig keer bekeken. Met tranen die liepen met zijn tranen. Gewoon, omdat ik al dat slechte nieuws even niet meer kan handelen. En vanavond, vanavond ga ik een feel good movie bekijken. Vandaag ben ik even een struisvogel.

Sinterklaaswinkel


Geen opmerkingen:

Een reactie posten