maandag 28 september 2015

Dat vieze vingertje

Lief en ik gingen naar een prachtige stad in het zuiden van het land. Ik vertelde hem dat in dit deel van het land mensen altijd mooi gekleed gaan. Dat ze veel geven om hun uiterlijk. Maar ook om lekker eten en drinken. En dat ze, zeg maar, een beetje deftig zijn daar. Ik was even vergeten dat hun accent ook wat anders is. Toen tijdens de lunch de serveerster me zei: clubsandwhich zonder spak, begreep ik haar niet. Ik vroeg het nog een keer en toen nog een keer en eindelijk viel het kwartje: ‘oh, zonder spek’.  Met dat voorname eten daar zonder spek viel het wat tegen. De clubsandwhich was eigenlijk ronduit smerig. Ook onze hotelkamer was niet heel erg deftig. Verouderd zelfs. Vergane glorie zeg maar.


Mooie mensen, mooie winkels


De stad zelf ademde nog steeds wel alle grandeur uit die ik ken van het verleden. De prachtigste winkels, mooie mensen, luxe traiteurs. Toen we op dag twee weer wat wilden gaan eten (de kip had me de eerste dag danig dwarsgezeten, ik heb het avondeten daardoor maar over geslagen) ontdekte ik een Thais restaurant. ‘Ohhh, zei ik. ‘Zullen we daar gaan eten?’. Maar ik wist het antwoord al, want manlief lust beslist geen Thais. Het werd dus een compromis. We gingen eerst naar een restaurant waar hij zich kon uitleven, waar ik alleen een drankje nam. Toen gingen we naar de Thai, waar hij alleen een drankje nam. 

Schrokop

Ik zat heerlijk aan mijn pittige kip met Thaise basilicum en groenten toen er een stel binnenkwam. Hoewel de hele zaak bijna leeg was, kroop ze stijf tegen ons aan. Ze bestelde viskoekjes als voorafje. Die doopte ze met veel verve in een dipsausje en daarna verdween dat hele viskoekje ineens in haar mond. Ik wist niet dat er zoveel in een mond kon. Vervolgens sleepte ze haar niet zo fris uitziende vinger door het potje met overgebleven dipsaus en bracht hem naar haar mond. En toen nog een keer. En nog een keer. En toen nog een keer. Over deftigheid durfde ik het toen niet meer te hebben.   

Bulk September 2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten