maandag 17 augustus 2015

Een rokende auto


De vakanties zijn weer voorbij, de kinderen weer naar school. Ik moest de afgelopen week denken aan onze eigen vakanties toen we klein waren. Voor ons geen buitenlandse reizen, want daar was geen geld voor. In plaats daarvan gingen we met een oude kever die was gekocht voor 50 gulden en een zak sinaasappelen de Afsluitdijk over, op weg naar een tante van mijn moeder. 

Auto op de Afsluitdijk in de fik

Tante Fetje woonde in Medemblik en daar verbleven we altijd een paar keer per jaar. Niks fancy, gewoon eten wat de pot schafte, een wandelingetje door het dorp en de grote mensen die lange gesprekken met elkaar voerden. In die Kever ging het op een gegeven moment overigens goed mis: het ding stond midden op de Afsluitdijk opeens in de fik. Misschien was het alleen de koelvloeistof, want herinneringen vervagen snel, zeker als ze van meer dan 40 jaar geleden zijn. 


Rook in de auto


Maar dat er heel veel rook uitkwam weet ik nog wel heel goed. Waar nog meer rook uitkwam, was uit het interieur van de wagen zelf. Dat kwam niet van een mankement, dat kwam van mijn ouders zelf. Zij rookten er lustig op los, terwijl ik achterin misselijk lag te zijn. Ik was namelijk vreselijk wagenziek en er ging geen ritje voorbij of ik gooide alles er weer uit wat ik eerder die ochtend gegeten had. Mijn broertje en ik kregen op die ritjes dan ook ongeveer een hele Douwe Egberts aan nicotine en teer binnen. Maar dat was in die tijd blijkbaar heel gewoon. Vanochtend hoorde ik dat longartsen een verbod willen op roken in de auto als er kinderen in de wagen zitten. Een uitstekend idee, mag ik wel uit eigen ervaring zeggen.

3 opmerkingen:

  1. Ja, wij zijn van die méé-rokende generatie. Ik sta dan ook helemaal achter het idee, om het roken te verbieden in de auto als er kinderen bij aanwezig zijn ! Dit zegt een "niet- rokende" Omi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Misschien was het alleen de koelvloeistof" Even zeuren: Een (gewone) Volkwagen Kever kan geen problemen met de koelvloeistof krijgen, omdat er een zogeheten 'Luchtgekoelde Motor' motor in zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou best kunnen Zeurpietje. Daar heb ik dan weer helemaal geen verstand van.

      Verwijderen