donderdag 11 december 2014

Verspilling van voedsel bij de supermarkt

Verspilling van voedsel: ik kan er niet mee leven.

Afgelopen week was ik in een supermarkt en stond ik te twijfelen bij het vlees. Ik haal mijn vlees het liefst bij een biologische boer, maar soms is daar geen tijd voor. Ook heeft de boer soms geen vlees, want er wordt maar zo nu en dan geslacht. Dus nu kijken wat ze bij de supermarkt hadden.

Vleesloze dag
Ik las regelmatig een vleesloze dag in, omdat ik vind dat wij veel te veel dierlijk voedsel tot ons nemen. En als wij dat doen betekent dit dat andere mensen op deze aarde hun granen bijvoorbeeld niet krijgen. Want wij voeren dat graan aan onze koeien, kippen en varkens. Als ik vlees koop dan is het altijd of biologisch of van het beter leven kwaliteitsmerk. Eigenlijk zou ik willen dat ik geen vlees en vis lust. Want zij moeten toch voor ons lijden. Sinds ik ziek ben geweest denk ik daar veel vaker aan. Aan al die dieren die worden vermoord omdat wij ze zo lekker vinden.

Mini pakjes met vlees
Maar ik stond daar dus voor dat schap. En ik zag een miljoen pakjes met mini vleeswaren. Mini kipfilet, mini hamburger, mini rundvlees. En nog veel meer mini. Blijkbaar is dat handig om te gourmetten. Nou gourmet ik nooit, want ik wil niet een half jaar in de baklucht zitten in mijn huis. Bovendien vind ik dat mensen met gourmetten altijd veel te veel vlees eten. Dus het fenomeen is mij redelijk onbekend. Maar goed mini verpakkingen dus. Ik vond het wel een goede optie om minder vlees te eten en ging alle pakjes langs. Ik vroeg de slager waarom er zoveel pakjes lagen. Volgens hem omdat er veel was ingekocht, maar weinig verkocht. Hoewel de pakjes nog niet over datum waren liet hij er op volgen dat al dat vlees zou verdwijnen in het vetafval. Gewoon doordraaien van heel goed voedsel dus.

Vlees zomaar doordraaien
Ik kon mijn oren niet geloven. Ik begrijp de supermarkt overigens wel: die kan geen vlees meer verkopen wat over de datum is. Maar er zou toch een andere manier moeten zijn om er voor te zorgen dat dit vlees waarvoor een dier is gestorven dan in ieder geval te consumeren. Een soort systeem waardoor mensen het dan opkopen en aan de ene kant de supermarkt geen verlies lijdt of minder en er aan de andere kant mensen zijn die dan weer een fatsoenlijk hap eten hebben.

Slacht een dier niet zonder het vlees dan op te eten
En waardoor dat dier niet voor niets is gestorven. Want al dat is niet meer van deze tijd. Zo is het ook niet van deze tijd als goederen van mensen die uit hun huis zijn gezet worden vernietigd. Goed spul waar mensen nog heel veel aan kunnen hebben, worden met grof geweld uit een raam gegooid en verdwijnen. Dat zijn dingen die er bij mij niet ingaan. Willen we deze aarde niet helemaal opgebruiken en fatsoenlijk omgaan met wat ons gegeven is, dan zullen we voor dit soort zaken andere systemen moeten uitvinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten