maandag 5 mei 2014

Vierduizend euro onkostenvergoeding per maand: in de fik die stempas

Er ligt een stempas op mijn bureau. Hij kijkt me beschuldigend aan. Want ik weet voor het eerst van mijn leven niet of ik wel wil stemmen deze keer. Niet alleen heb ik het idee dat dit Europa ons nog veel meer in de afgrond heeft gedonderd, een krantenartikel naast die stempas wekt mijn woede op. Elke keer opnieuw als ik het lees, denk ik dat het niet waar kan zijn.

De leden van het Europarlement mogen namelijk per maand maar liefst 4300 euro uitgeven zonder dat ze daarover verantwoording hoeven af te leggen. Een dikke vierduizend euro. Ik laat het woord wel tien keer op een dag de revue passeren. Ik ken heel veel mensen die met een vierde van dat bedrag rond moeten komen. Die er van wonen, hun eten van moeten kopen, hun kleding er van moeten betalen. Die er kindermonden van moeten voeden.


En onze Europarlementariërs, die krijgen dat er zo gewoon bij. Het is niet hun loon. Dat bedraagt namelijk ook nog eens bijna 8000 euro bruto. Nee, niet per jaar. Per maand. Waarover ze tussen de 20 en 30 procent belasting betalen. Oh, ja en dat vergeet ik nog even: ze krijgen ook nog 4243 euro aan reiskosten per jaar. Onbelast. En dan mogen ze eerste klas zitten in de trein en businessclass vliegen.

Dagje vergaderen: nog eens extra 304 euro
En per dag dat ze aanwezig zijn op een vergadering krijgen ze daar bovenop ook nog eens 304 euro. Een bedrag waar de meesten van ons alleen maar van kunnen dromen. Dus die dikke 4000 euro per maand gebruiken ze gewoon voor de simpelste dingen. Ze geven het uit aan lunches. Aan de kinderopvang. Aan zelfs het opknappen van huizen omdat ze nu eenmaal comfortabel willen wonen en dat nodig is voor hun werk. Of aan dure koffiebonen, uitgescheten door een kat.

Een deel van hen legt verantwoording af voor dat bedrag, een ander deel helemaal niet. Die bestuurders vinden dat wij, de burgers er niets mee te maken hebben wat zij uitgeven. Die vinden niet dat het geld dat wij aan hen betalen in de vorm van belastingen verantwoord hoeft te worden. Onze ouderen komen inmiddels niet meer in een verzorgingshuis, krijgen steeds minder mantelzorg en ook algemene zorg komt steeds meer in de knel (voor hen worden de medische kosten ook nog eens grotendeels betaald).

Dikke 3 miljoen aan onkostenvergoeding

Maar er is wel 750 keer 4300 euro aan onkostenvergoeding, samen een slordige 3,2 euro voor de heren en dames die vaak ook nog eens niet schijnen op te komen dagen. En dan moet de politiek dichter bij de burger. Dit waterhoofd kan echt niet in een tijd als deze waar bedrijven als luciferhoutjes omvallen en mensen massaal op straat worden gezet. Als de parlementariërs dat beseffen, dan steek ik heel misschien die stempas niet in de fik. Want dat idee dat je niets meer te zeggen hebt als je niet stemt, ik heb er nog maar één woord voor: Bullshit.

Weekdeals (300x250)

19 opmerkingen:

  1. Ik heb laatst een filmpje gezien. Het is nog veel erger! Ik besloot toen ook om voor de eerste keer van mijn leven (helemaal tegen mijn principes) niet te gaan stemmen. Als protest.
    Maar of ik écht niet ga .... ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. (mn opmerking is verdwenen?) Wat een goede blog. Ik weet ook n iet of ik ga stemmen.. Heb destijds met het referendum tegen gestemd...maar of ik dan nu ook niet ga stemmen? Maar bovenstaande is toch één van de vele bewijzen dat het vooralsnog geld weggooierij is? Zeker als het vergeleken wordt met kleine salarissen en uitkeringen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. als je niet stemt, ben je voor....Dus als jou je stem wat waard is moet je NEE gaan stemmen tegen dit beleid....

      Verwijderen
    2. Nou, ben ik het niet mee eens hoor. Zolang je meedoet aan een nepdemocratie verandert er ook niks. Het punt is dat stemmen geen bal uitmaakt. Sowieso zijn de idioten veruit in de meerderheid en ook al wordt er per ongeluk voor betere politici gekozen, die veranderen helemaal niks, de ware macht is het grote geld, politici kunnen wel van goede wil zijn maar spelen voor 90% gewoon in een poppenkast mee. De werkelijke verandering moet uit het collectief komen, uit datgene wat mensen overeen komen en waarderen dus, niet dmv. een +1 voor iemand die je nauwelijks kent. En zolang mensen blijven stemmen kan het nog serieus genomen worden. Ik kan ook wel een verkiezing bij mij thuis organiseren, wedden dat niemand het serieus neemt als ik maar 20 stemmers heb. Wel als het er 5 miljoen zijn..

      Verwijderen
    3. Juist door niet te stemmen geef je aan, dat je tegen bent.
      ga je stemmen zeg je juist dat je voor bent...je stemt tenslotte op iets waar je achter staat toch?

      europa durft geen referendum meer te geven, waarom niet? omdat iedereen toch tegen is!
      dankzij europa word lekker alles door je strot geduwd, hebben we zelf niks meer te zeggen en stijgt werkeloosheid per dag al jaren lang.
      wie durft te zeggen dat europa goed voor ons is, mag van mij direct door naar een gesloten instellling, want dan leef je echt in 1 of ander waanbeeld en mag je gerust als gek worden beschouwd.

      Verwijderen
  3. Vooropgesteld, ik vind die bedragen ook te gek voor woorden. Maar ik zie geen enkele relatie met niet gaan stemmen. De EU heeft ons, de indianenverhalen ten spijt, heel veel goeds gebracht, alleen de democratische controle kan beter geregeld worden. En dan doel ik niet eens op dit soort misstand maar op de achterkamertjespolitiek van onze regeringsleiders die maar ten dele het Europese parlement passeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat Karel ? Wat hadden we anders niet gehad !

      Verwijderen
    2. Voordat je een vreselijk domme reactie geeft als nu wil ik je graag vragen om jezelf te verdiepen in wat de EU ons gebracht heeft. Hier een bron om mee te beginnen. Voordat je het commentaar plaatst dat deze bron van Rijksoverheid is, lees het document even en je ziet dat het verschillende onafhankelijke onderzoeken zijn.

      Bron: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2012/08/02/nederland-belangrijke-handelspartner-voor-alle-eu-landen.html

      Verwijderen
  4. Ik ga wel stemmen, want er zijn ook partijen die juist de EU terug willen brengen naar de basis: EEG, uitsluitend economische samenwerking en daar mag het van mij bij blijven. Het voordeel daarvan is, dat je GEEN Europees parlement nodig hebt, enkel een vergadering van ministers van economische zaken van elk land. Wat betreft de Eurozone, laat dat ook maar zitten evenals de gulden doe mij de Deutschmark maar, want anders worden we waarschijnlijk weer genaaid bij het bepalen van de waarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wellicht goed om eens te kijken naar dit, wat wil het meren deel van de stemmers nou eigenlijk?

    de vraag: Moet Nederland in de EU blijven?
    de antwoorden: Ja of Nee

    http://bit.ly/NL_Uit_Eu_Poll

    <3

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er word gekeken naar wat het allemaal kost maar, wat levert het op? Ik vind de onkosten vergoedingen wel erg aan de hoge kant en een beetje onverantwoord. Ik werk en krijg dat nog niet eens als salaris. Het word elk jaar steeds lastiger om het hoofd boven water te houden. Er zijn zeker mensen die het nog moeilijker hebben dan ik. Vraag jezelf eens af als jij in hun schoenen zou staan. Wat zou jij doen als je deze hoge vergoedingen zou krijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. OF ik ga stemmen? Weet ik nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Stemmen doe je als je in sprookjes geloofd. Stelletje schapekoppen..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voor diegene die zo pro-eu zijn, dat zijn vast diegene die boven modaal leven, mischien wel ondernemers met goedkope Oostblok werknemers...jaaa natuurlijk roepen die kijk eens wat het ons heeft opgeleverd, een hele dikke portemonnee! En een dure roze design bril. ..uit die eu en handels afspraken maken, onze bovenburen doen het ook en daar gaat het prima.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beneden modaal - absoluut PRO Europa.
      (Wel beter dan nu uiteraard)

      Verwijderen
  10. Als jullie dit niet tof vinden, stem dan op z'n minst anti-eu partij zoals bijv Anti Europa Partij of Artikel50
    En als je echt niet wilt stemmen, stem dan blank. Maar ga op z'n minst wel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nee, ajb niet gaan stemmen! Hier 2 zeer overtuigende artikelen waarom stemmen, ook blanco, uitgaat van verkeerde aannames. Democratie is NIET een verworvenheid!!!
    * http://lextells.wordpress.com/2012/08/26/laat-je-stem-horen-stem-dus-niet-op-12-september/
    * http://lextells.wordpress.com/2012/09/13/de-illusie-van-de-politiek/

    Voor wie wel nog denkt dat democratie een verworvenheid is, adviseer ik dit artikel, dat het grotere plaatje achter alles laat zien: http://lextells.wordpress.com/2012/04/24/de-onzichtbare-hand-wordt-zichtbaar/

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey Meisje... Logisch dat je sjagrijnig wordt van deze informatie. Toch vergeet je imho 2 punten.
    1- je ziet daar maar 1 kant van de medaille. Ga eens praten met een EU parlementslid en vraag wat het allemaal van dat EU parlementslid vraagt.
    2- Niet stemmen is geen optie - dan veranderd er geen drol! Ga dus stemmen op die partij - of nog beter - persoon, waarvan jij vindt dat die het wel goed voor heeft met NL en de EU. Te beginnen met het afschaffen van het heen-en-weer reizen tussen Bruxelles en Strassbourg

    BeantwoordenVerwijderen