maandag 10 september 2012

Thuiszorg

Zeuren en zeiken is altijd gemakkelijk te doen. Maar als er eens iets positiefs te melden is, is dat het vermelden ook wel waard. Vreemd genoeg merk ik dat nu meer dan ooit tevoren. Vind ik ook mensen die ik voorheen niet zo interessant vond, opeens heel boeiend. Zo ontvouwt het leven zich in heel andere facetten opeens. Raar dat je daar ziek voor moet worden overigens. En dat je daar drempels voor over moet. Ik moest zo’n drempel over om hulp te vragen. Op allerlei gebied, want alleen ziek zijn is eigenlijk niet te doen. Alleen je huis schoonmaken als je ziek bent, al helemaal niet. Nadat ik tot de slotsom was gekomen dat een vloer dweilen voor mij betekende dat ik daarna 3 uur moest rusten, moest ik toch echt toegeven dat ik hulp nodig had voor deze zaken. Want naast een vloer is er natuurlijk nog veel meer te doen, wil je niet als een clochard die omkomt in zijn eigen vuil uit een waar gebeurd verhaal eindigen. Na wat bedenkingen dus toch maar de afdeling gebeld die indicaties afgeeft voor mensen die deze hulp nodig hebben. Eerst een formulier ingevuld waarin ik de situatie moest uitleggen en dat naar eer en geweten ingevuld. Daarna een week wachten en toen kreeg ik een aardige meneer aan de telefoon. Dat ik ziek ben, is niet alleen te zien, het is ook na te vragen bij doktoren dus dat was geen probleem. Na een vrij kort gesprek waarin alle ins en outs werden besproken, werd besloten dat ik inderdaad huishoudelijke hulp krijg en mens was ik daar blij mee. Nog bijna voordat ik de telefoon op de haak had gelegd (in dit geval in de oplader) belde ook de Thuiszorg al om een afspraak te maken. Vanzelfsprekend willen ze weten wat voor hulp je nodig hebt en waarvoor. En of je nog steeds vreemde stoffen uitscheidt, want dit is gevaarlijk voor de mensen die komen helpen en daarvoor moeten speciale maatregelen worden getroffen. Enfin, de afspraak werd gemaakt en een aardige mevrouw nam alle zaken met me door. Er werd zelfs rekening gehouden met mijn slaaptijden, want die zijn nu eenmaal momenteel iets anders dan normaal gesproken. Nog geen twee dagen later stond er een alleraardigste mevrouw oorspronkelijk uit Iran voor de deur die mijn huis weer heerlijk fris maakte, de rommel die hier en daar was ontstaan professioneel aanpakte en ook nog alleraardigste gesprekken met me voerde. Waardoor de cirkel van piekeren en ziek zijn ook weer wat wordt doorbroken. Het moge duidelijk zijn: de Thuiszorg doet meer dan alleen je huis reinigen en de mens verzorgen. Nu ik de drempel over ben vind ik dat geweldig.

1 opmerking: