maandag 3 september 2012

De scharrels van Rutte

De scharrels van Rutte. Daar hoorde ik over in de strijd om de stemmen van de Nederlandse kiezers. Het is een vreemd fenomeen: iedereen moet met de billen bloot in de meest onnozele tv programma’s. Het toppunt van dit exhibitionisme vond ik wel de uitspraken van Mark Rutte, onze ex-premier in een programma van Peter van der Vorst die vertelde dat hij wel “scharrels” had gehad, maar nog nooit een volwaardige relatie.

Rutte heeft zich nog nooit aan een vrouw gebonden

Het feit dat de man zich nog nooit werkelijk gebonden heeft aan een vrouw is zijn eigen keuze, daar zal niemand moeilijk over doen. Maar om vrouwen waar hij dan iets (wat zal dat iets dan zijn? Alleen een leuke nacht? Of twee?) mee heeft gehad of gedaan aan te merken als scharrels vond ik nu weer van zo’n niveau dat ik dacht dat we bij Oh Oh Cherso waren aanbeland.

Scharrels

Scharrels zijn volgens mij zo’n beetje eenmalige contacten die je opdoet in de kroeg als je 16 bent. Daar zoen je dan wat mee en als je geluk hebt zie je de persoon in kwestie nog eens een keer, maar daar houdt het dan ook wel mee op. Het is gescharrel, zoals het woord als zegt en dat betekent je in de marge bewegen en maar wat doen. Overigens staat het een ex minister-president vrij om dat te doen, maar om daar nu zo uitgebreid kond van te doen, ik weet het niet.


Gebrek aan intimiteit

Over het gebrek aan intimiteit zei Rutte nog dat hij dat wel haalde bij anderen. Familie en vrienden en zo. Ook intimiteit heb je in soorten en maten, maar het leek er nu op alsof hij met vrienden en familie dan maar wat verder scharrelde. Van der Vorst was daar mee niet tevreden overigens. “Je hebt toch ook wel eens een dikke knuffel nodig,” zei hij en voegde daar aan toe dat als dit van familie of vrienden moest komen het niet echt meetelde. Daarna werd nog even aangesneden of de voorman van de VVD niet ook eens aan kinderen moest denken. Ook dat antwoord bleef vaag: als het op zijn pad kwam dan zou het eventueel wel kunnen.

Luiers en babyflesjes

Maar dat pad was blijkbaar niet zo geplaveid dat luiers en babyflesjes daar een logisch onderdeel van uitmaakten. Ondertussen vraag ik me af wat we met al die informatie aan moeten. Een bestuurder moet besturen en wat hij of zij in zijn of haar persoonlijke leven doet (als het binnen de wettelijke marges blijft) is van geen belang. Het partijprogramma lijkt me belangrijker dan de scharrels van Rutte of de potten thee die Sapp zo nu en dan zet voor haar kroost zoals zij na Rutte mocht vertellen. Want noch aan die scharrels, noch aan die thee van Sapp hebben we iets. Met hem scharrelen lijkt me geen optie en massaal theedrinken bij de frontvrouw van GroenLinks zal er voorlopig ook wel niet inzitten.


Weekdeals (728x90)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten