maandag 5 maart 2012

Het nieuwe eten: een raar roze goedje

Iemand in mijn omgeving loopt de hele dag met een beker te sjouwen. Daar gaat iets in, daar wordt dan water bij gegooid. Er wordt flink mee geschud en het resultaat is niet om aan te zien. Een soort roze heel vies uitziend goedje.

Ik dacht eerst nog dat ze er behang mee ging plakken, maar ze bleek er heel iets anders mee te doen. Het goedje werd namelijk nog een keertje geschud, werd daarna in een plastic bekertje gegoten en vervolgens kwam het in haar keel terecht. Toch wel enigszins geïnteresseerd vroeg ik wat ze daar toch in hemelsnaam aan het drinken was. En vooral waarom.

Want ik zie haar nooit met een stuk brood, een appel of iets dat onder de noemer vast voedsel kan worden geschaard. Het bleek een shake, bedoeld om mee af te vallen. Alles zit blijkbaar in dat fluorescerende spul, het smaakt ook nog ergens naar en je valt er van als af als een gek. Ze was al 11 kilo kwijt. Goed van dat afvallen, maar ik vroeg haar of ze dan 's avonds gewoon mocht eten. Nee, dat zat er voorlopig nog niet in. Pas over een tijdje werd er " afgebouwd".

Alsof je aan de drugs bent, dacht ik, maar ik hield mijn mond maar. In de afbouwfase mocht ze dan weer eens iets vastigs eten. Op mijn vraag of je daarna dan niet direct weer tien kilo op je kont hebt zitten als je weer gewoon gaat eten, kwam een hele venijnige blik. Hoe durfde ik het te vragen!

Toen ik zei dat ik niet geloof in dat soort van onzinnige eetpatronen was de boot natuurlijk aan. Want ik ben slank en ik heb daar dus geen verstand van. Toen ik zei dat ik inderdaad slank ben, maar dat dit komt omdat ik op mijn eten en drinken pas en 3 tot 4 keer in de week sport, wilde ze me inmiddels wel naar de maan schieten. Denk ik. Want dat iemand overgewicht heeft, ligt blijkbaar nooit aan iemands eetpatroon. Overigens zit ik er helemaal niet mee dat iemand een pondje meer heeft. Maar er zijn nu eenmaal gezondheidsrisico's en wie die niet wil lopen zal moeten afvallen.

Maar of dat nu op die manier moet? De drie kinderen in dat gezin leren dat eten een rozig goedje is dat je met water aanmaakt. Of als de shakeperiode over is dat eten uit heel veel verschillende smaken chips bestaat, met louter calorieën en geen enkele voedingsstof. Of een blikje cola met daarin 12 suikerklontjes. En ja dat vind ik vreemd.

Net zoals ik het aanbod in supermarkten exorbitant vind. Die zouden wat mij betreft mogen bestaan uit een groente en fruitafdeling, een vlees- en visafdeling, een schap met brood, rijst en pasta en zuivel. De rest is allemaal onzin, bevat meer troep dan goede zaken en kan wel weg. Dan hoeft ook niemand meer aan die rare drankjes.

2 opmerkingen: