zaterdag 24 december 2011

Mensen die veel ruimte innemen

Ik zwem. Ik zwem veel. Ik zwem veel en vaak. Niet in het bad in Lemmer, maar dat in Joure. Omdat het daar lekker warm is en de voorzieningen goed. Dat vind ik in Lemmer niet. Dus rijd ik twee of drie keer in de week naar Joure, naar dat subtropische bad. Overigens vind ik niet alles leuk aan dat bad. Want het is een golfslagbad. Dat betekent dat er steeds golven zijn, als ik gewoon probeer om mijn baantjes te trekken. En dat er dan allemaal kinderen op je springen. Maar dat hoort nu eenmaal bij dat bad, want dat bieden ze daar ook aan.

Wat ik ook minder vind is dat sommige mensen zich geen zak aantrekken van wat andere mensen in dat bad doen. Ik kom om baantjes te trekken, maar ik weet dat anderen dat ook doen. Dus proberen we in ieder geval om elkaar niet te schoppen (door gewoon te zwemmen dus) en als je op je rug zwemt door wel in de gaten te houden wie er tegen je aan botst. Nou ik kan je vertellen dat niet iedereen dat doet. Donderdag lag ik ook weer heerlijk te spartelen en toen was er zo’n man die de hele tijd de borstcrawl deed. Een hele foute borstcrawl overigens, want het spatte veel te veel en dat hoort niet bij die slag. Ook hield hij zijn hoofd niet goed. Maar dat maakt ook verder niet uit, het maakte hem waarschijnlijk gelukkig. Alleen zwom hij als een gek door al die andere mensen heen zonder op te letten. De ene keer had ik een been in mijn zij, de andere keer een arm op mijn hoofd. En wat oudere mensen die aan trimzwemmen doen, werden gestoord van die vent. Hij maaide hen gewoon aan de kant. En dat is erg onprettig.

Het zet me ook altijd aan het denken over hoeveel ruimte mensen soms letterlijk innemen. Probeer je nog wat rekening met de ander te houden of moet jij altijd voorgaan boven al die anderen? Bij de borstcralwman was het absoluut het eerste. De volgende keer zal ik hem er eens op aanspreken waarom hij dat doet. Want ook dat mag, vind ik. Dat je anderen aanspreekt op de veel te grote ruimte die ze ook van jou innemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten