woensdag 7 december 2011

Callcenter: het is zo goed voor u

Het is avond. De nacht lijkt al gevallen, maar dat kan al snel, want het is snel donker. Toch wijst de klok al na acht uur.

De telefoon gaat. Anoniem staat er in het schermpje. Eigenlijk moet ik dan niet opnemen, want anoniem is vaak een verkoper. Of eigenlijk zo’n callcenter waar mensen die toch geld willen verdienen zich helemaal suf praten om iemand over te halen iets te bestellen.

Maar soms betekent anoniem ook dat het iemand anders is. Als de gemeente belt, is dat vaak ook met een anoniem nummer. Maar ja, de gemeente belt vaak niet meer na acht uur ’s avonds. Dom als ik ben, neem ik toch op. Ik hoor op de achtergrond allemaal stemmen. Fout, denk ik. Een mevrouw stelt zich voor als van de KPN. Zij heeft net een veel snellere internetverbinding genomen en dat zou voor mij toch ook het summum zijn. Want echt, als ik dat niet heb, dan is mijn leven ook niets meer waard. Dan kan ik niet meer snel downloaden, komt mijn mail veel te traag binnen. En natuurlijk heeft ze een fantastische aanbieding voor me.

“Net zo’n fantastische aanbieding als toen jullie opeens de kosten van het bellen extreem omhoog gooiden?” vraag ik. Ze antwoordt niet, maar werkt volgens mij de zinnen af die ze moet oplepelen. Ik stel me zo voor dat er een vrouw achter haar staat met een zweep die haar daartoe aanmaant. Ze ratelt maar door en dat het toch wel heel zonde is als ik het niet doe. Ik zeg dat ik het niet doe. Omdat mijn verbinding goed is en ik niet nog weer eens 10 euro extra per maand wil betalen. Weer komen er nieuwe zinnen. “ U luistert helemaal niet naar mij” zeg ik dan en heb ondertussen medelijden. Misschien is het wel een alleenstaande moeder met twee kinderen die in de avonduren haar kostje bij elkaar moet scharrelen en alleen maar van die serpenten als ik aan de lijn krijgt.

Toch houd ik voet bij stuk, de KPN verdient genoeg aan me. Opeens slaat de stemming om en wordt ze wat kribbig. “ Mevrouw zeg ik, u hoeft niet boos op me te worden. Ik wil dit gewoon niet. Bovendien sta ik in het bel-me-niet-register. Ze reageert niet. Of toch. Ze zegt namelijk dat ik zo meteen wordt doorverbonden en me kan laten registeren voor het bel-me-niet-register.
Ik zucht.
Heel hard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten