maandag 13 juni 2011

Woont u daar?


Ik zou vreemd opkijken als ik opeens een brief in de bus zou krijgen na aanstaande vrijdag dat mijn vriendin uit Zwitserland bij me woont. Dat doet ze namelijk niet, want ze woont in Zwitserland. Ze woont daar hoog en droog in de bergen, met een echte Zwitser, maar slaapt zo af en toe wel hier als ze in Nederland is. Mijn buren weten dat en zien dat. Mijn familie weet dat, kennissen weten dat. En wellicht weten ook andere mensen die mij niet zo aardig vinden dat ook. Want dat is duidelijk. Ze is er, loopt door mijn straat, eet aan mijn tafel en slaapt op één van mijn bedden. Mensen die kwaad willen, kunnen natuurlijk altijd een brief naar de gemeente sturen dat die desbetreffende vriendin bij me woont. Het is echter wat vreemd dat zo'n gemeente dat dan ook direct aanneemt. Toch lijkt dat nu te gebeuren in Lemsterland. Lijkt, zeg ik met stelligheid, want de gemeente heeft daar nog geen uitspraak over gedaan. Het lijkt me echter wel dat als je iemand ergens van beschuldigt je dat ook dient te staven met bewijzen. Iemand moet in de bosjes liggen en tellen hoe vaak iemand er is. Een ambtenaar moet tandenborstels tellen of desnoods in de wasmand kijken of iemands vuile onderbroeken ook tussen die van jou liggen. Dat soort dingen. Is er geen bewijs dan is het maar de vraag of je zo'n brief zomaar mag schrijven. Een wat gefundeerdere onderbouwing lijkt dan misschien ook wel op z'n plaats of niet klakkeloos aannemen dat wat iemand mogelijk geroepen of geklikt heeft ook daadwerkelijk waar is.
Over huizen gesproken: Er is weer een plan gemaakt voor woningen aan het water. Dit keer op de plaats van de voormalige jachtwerf. Prachtig, lekker wonen aan het water, maar het lijkt weer niet voor de eigen bevolking te zijn. Appartementen en niet eens volledige woningen vanaf 250.000 euro. De duurdere vanaf 350.000 euro. Nu weet iedereen dat je met een gezin vaak niet in een appartement gaat wonen. Dan wil je een tuin, want je kinderen willen daarin spelen. Dus is zo'n appartement voor één of twee personen. De eenverdieners die ik hier in Lemsterland ken, zijn vaak niet van het kaliber van boven de Balkende norm. Voor hen dus ook deze keer weer geen appartement binnen handbereik, terwijl die groep juist staat te springen om betaalbare woningen waarin zij zich ook goed kunnen bewegen. Het resultaat zal zijn dat mensen van buiten met banen in het westen weer hier naartoe komen, de wegen vervuilen en er geen doorstroom is in het bestaande woningarsenaal. Ik vraag me af of dat nu zo verstandig is. Het andere scenario is dat de huizen weer leeg komen te staan. We hebben meer van dit soort woningen en sommige daarvan hebben nog nooit een bewoner gekend. Kapitaalsvernietiging van de bovenste plank, terwijl in die appartementen waarschijnlijk ook we twee woningen ondergebracht hadden kunnen worden. Maar, ze zeggen dat marktonderzoek heeft uitgewezen dat het wel goed zit. We zullen zien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten