maandag 15 november 2010

De politie transparant?

Vrijdagnacht lag ik in een bed in een vreemd land. Nou ja niet helemaal vreemd, want ik verbleef in het huis van vrienden die een kamer verderop lagen. Nadat de vliegmachine mij honkend en bonkend door grote turbulentie had gejaagd door de windkracht 10 lag ik na vele zweetoksels eindelijk totaal kapot in dat vreemde bed. ’s Ochtends om kwart voor 5 werd ik gewekt door een vreemde piep. Onwennig keek ik om me heen, vroeg me even af waar ik ook alweer was en zag toen mijn mobiele telefoon oplichten. Burgernet las ik. Weer een oproep voor een brand. Vanuit het Zwitserse Luzern was er weinig wat ik kon doen. De volgende dag vertelde ik mijn vrienden het hele verhaal van de brandstichter en zei net voor we naar bed gingen dat ik mijn mobiel die nacht maar uit zou schakelen. Ik kon vanuit daar toch niets doen. Mijn woorden waren amper koud of daar ging het apparaat alweer. Bliep, bliep zei het scherm en weer een oproep om uit te kijken naar iemand die in de Luitje Mulderstraat nu bezig was brand te stichten. En dat hij een fakkel in zijn hand had. Eindelijk eens een duidelijke omschrijving, dacht ik want de voorgaande gaven alleen aan dat er brand was. Naar wie je dan uit moest kijken? Geen idee. Je buurman die ook aan het zoeken was, kon je daar ook voor aanzien. Maar met een fakkel in je hand ben je wel heel herkenbaar. Dus ik bleef nog even op. Samen met mijn vrienden wachtten we af. En ja, niet veel later weer een melding. Er was een aanhouding verricht. Dat was het sein dat wij ons bed ook op konden zoeken.
Na weer een turbulente terugvlucht op de zondagavond kon ik het toch niet laten om op de politiesite te zoeken naar de aanhouding. Niets, nakkes, nada. Geen woord te vinden. Zal er maandag wel op staan dacht ik toen nog. Maar ook weer niets. Politie gebeld. Die wilde geen bericht naar buiten brengen omdat het zo’n grote impact heeft op de burgers. Ik wees de man erop dat honderden mensen met mij wel zo’n bericht hadden gekregen en dat het dus niet meer geheim te noemen was. De man was echter onvermurwbaar. Geen informatie. En dat begrijp ik dus niet. Als er iemand is opgepakt mag dat best genoemd worden, ook als het niet “de” pyromaan is. Zeker als je de halve omgeving al hebt ingeseind. Maar ja, ik zal het wel niet begrijpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten