donderdag 17 december 2009

De sociale functie van sneeuw

Het valt hier in het noorden werkelijk met bakken uit de lucht. Maagdelijke sneeuw die zo heerlijk onder je voeten knispert. Prachtig, maar het heeft zo z'n nadelen. Dat het verkeer stil komt te liggen bijvoorbeeld. Dat je je moeilijk nog van a naar b kunt begeven.

Vergaderingen worden afgezegd, mensen bellen afspraken af. Logisch, de op- en afritten van mijn mooie doep zijn afgezet, de wegen staan vol met auto's die onfortuinlijk in een slip terecht waren geraakt. Door dit soort vreemde situaties lijken mensen weer wat mens te worden. Sociaal en lief naar elkaar.

Er werden twee pakjes gebracht vandaag door mannen van een couriersbedrijf. Normaal gesproken zet ik dan een krabbel en neem ik het in ontvangst, maar nu vond ik het niet meer normaal om te vragen hoe de reis was gegaan. "Wees voorzichtig" zei ik bij het afscheid tegen mij volkomen vreemdelingen.

En morgen? Morgen ga ik de mensen even bellen die wellicht nog allerlei boodschappen nodig hebben, maar de deur niet uit kunnen. Dan stap ik in mijn kluunschoenen, wapen me met handschoenen en sjawls en neem de diverse boodschappenlijstjes mee naar de verschillende winkels. En drink dan waarschijnlijk daarna thee bij de één en chocolademelk bij de ander.

Vanaf mijn balkon waarop ik vandaag al tientallen keren heb gestaan omdat al die sneeuw zo mooi lijkt, zie ik ook dat de anderen het leuker met elkaar hebben. De buren staan gezamenlijk sneeuw te scheppen, kinderen spelen ouderwets met elkaar. Kortom er is eenheid en verbroedering. Vroeger hadden we dat alleen in onze heerlijke arbeidersbuurt. Daar lag je niet dagen lang ziek te zijn zonder iemand dat opmerkte. De kinderen werden overgenomen van de zieke exemplaren en kregen te eten en de pannen soep gingen naar de zieke ouders. Op mooie zomeravonden werd er feest gevierd in de tuinen die aan elkaar grensden. Met beperkte middelen, want niemand had het breed, maar het was wel allemaal meer dan oprecht. Vandaag is het weer zo'n ouderwetse arbeidersdag. Met dank aan de sneeuw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten